Herken jij je in het artikel of is het voor iemand anders? Laat het hem/haar weten!

Page content

article content

Dyscalculie

Wat hebben dyscalculie en osteopathie met elkaar te maken? Wat is dyscalculie? Beweeg en leer!

Dyscalculie is naast een structureel probleem ook een functioneel probleem. Functionele dyscalculie is ontstaan door deprivatie. Er is sprake van een verlaagde sensorische activiteit in de hersenen. Er is een tekort aan input ontstaan. Er is sprake van deprivatie wanneer het kind niet kan convergeren (wanneer je leest) of divergeren (wanneer je in de verte wilt zien) en waarbij de oogvolgingen gestoord zijn (motoriek) of dat het kind simpelweg niet goed kan zien (sensoriek).

 

 

Osteopathie en dyscalculie - triade

De dubbele triade kan in zijn functioneren worden gestoord door disfuncties ter hoogte van de schedel, wervelkolom en bekken.

Ter verklaring van een functioneel leerprobleem kan men een model hanteren: de dubbele triade. Deze triade bestaat uit drie punten met alle drie zowel een motorisch als sensorisch aspect.1 Het oog heeft zowel een sensorisch (het zien), als een motorisch aspect (de oogbewegingen). Beide zijn belangrijk om goed te kunnen leren. Het leerproces kan worden verstoord door beperkingen in het oog, het oor en/of de nek.

Leerprobleem dyscalculie en bewegen, hoe pakt de osteopaat dat aan?

Kan de osteopaat dyscalculie oplossen? Nee, maar met behulp van de osteopathie creëer je voorwaarden zodat het lichaam zich beter kan herstellen. Hoe het lichaam werkt, dat heeft de osteopaat na alle jaren studie steeds beter leren begrijpen. Dat maakt dat de osteopaat iedere dag in de praktijk de hulpvrager kan bedienen met het antwoord op de vraag: “Waarom heb ik klachten?”, “Waarom heb ik dyscalculie?”

 

Laat je kind op fysieke beperkingen controleren!

  • Is je kind motorisch onhandig?
  • Heeft je kind moeite met focussen tijdens het zien?
  • Behandeling gericht op bijvoorbeeld de oogmotoriek, het evenwicht, de wervelkolom en/of hoofd.
  • Is het opnemen van informatie bij je kind verstoord?
  • Wil je je kind rustiger en langer laten concentreren op school?

Wat gaat de osteopaat doen?

Versterk de successpiraal! Weet jij of je kind fysieke beperkingen heeft? Je kind hoeft niet altijd te klagen over fysieke klachten. Net als jij zelf heb jij niet iedere week echt ergens last van, maar voel je wel -als je eens bewust je lijf voelt- dat je lichamelijke beperkingen of kleine pijntjes hebt. En deze beperkingen kunnen naar verloop van tijd WEL zorgen voor echte klachten, en dan is het te laat…

OAA_C012

In de hoge nek kunnen beperkingen voorkomen, zeker al bij pasgeborenen.

De osteopaat gaat de spanningen die gevonden worden in het lichaam verlagen door middel van rustige bewegingsoefeningen, mobilisaties. Juist als je makkelijker beweegt is het risico op het krijgen van letsels kleiner. Je lichaam voelt soepeler. Kinderen die niet de hele dag stil zitten maar bewegen, kunnen ook beter rekenen en spellen, zo zeggen onderzoekers van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen.2 Het kind maakt sprongen voorwaarts omdat het makkelijker in staat is te herstellen. Kleine successen worden geboekt, het kind heeft weer plezier in het leren, en het kan rekensommen (en andere problemen) eenvoudiger zelfstandig oplossen. En bovenal is het prachtig meegenomen dat het kind zijn zelfvertrouwen herwint, toch?

Referentie

  1. Zweedijk, R., (2003) Osteopathie bij leerstoornissen; een neurofysiologisch model. De Osteopaat 2003, 11
  2. http://www.rug.nl/news/2015/11/al-springend-leer-je-beter-rekenen.

 

Je kan meer lezen over osteopathie en dyscalculie op wijzeroverdebasisschool.nl/dyscalculie. Je vindt daar tevens handige tips voor je kinderen die naar de basisschool gaan!

Heb je een vraag voor mij? Ga naar keuningosteopathie.nl/contact-osteopaat-den-haag of plaats een reactie hieronder.

Deel dit bericht via Facebook, Twitter of Google+.

Comment Section

0 reacties op “Dyscalculie

Plaats een reactie


*